ماژول های خطی از جمله تجهیزاتی می باشند که در صورت شناخته شدن می توانند استفاده زیادی در صنایع مختلف داشته باشند . جهت حرکت دادن و یا جابجایی اجسام به صورت اتوماتیک می توان از این ماژول ها استفاده کرد. این تجهیزات به صورت مدولار می باشند و قابلیت نصب و ست آپ در شرایط مختلف را خواهند داشت .

ماژول های خطی شرکت آرتا صنعت فرداد توس در سری های مختلفی بر اساس نیاز های مشتری طراحی و ساخته می شوند .  ماژول های خطی عمدتا از نقطه نظر سیستم انتقال قدرت به سه دسته تقسیم می گردند :

  1. سیستم انتقال قدرت پیچ ذوذنقه .  این نوع ماژول ها معمولا به صورت اقتصادی بوده و برای کاربردهای خانگی ، دانشگاهی و یا نمونه سازی های اولیه مناسب می باشند.
  2. سیستم انتقال قدرت بال اسکرو . این نوع ماژول ها  کاربردهای صنعتی دائم کار و دقیق دارند . همچنین نیروی های زیادی را می توانند منتقل کنند . معمولا این ماژول ها جزو گرانترین ماژول های خطی به حساب می آیند.   
  3. سیستم انتقال قدرت تسمه تایم . این نوع ماژول های خطی که از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند معمولا به دلیل سرعت بالای ماژول استفاده می گردند. این نوع انتقال قدرت در مقایسه با بال اسکرو ها از سرعت بسیار بالاتری برخوردار می باشند . قابل به ذکر می باشد که نیرو و قدرت ماژول های تسمه تایمی کمتر از نوع بال اسکرو می باشد.

از جمله پارامتر های انتخاب کردن ماژول های خطی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. انتخاب سری ماژول با در نظر گرفتن سیستم انتقال قدرت مناسب
  2. مشخص کردن طول کورس و سرعت ماژول
  3. مشخص کردن نیروی ماژول . در کاربردهایی که وزن و یا نیروی بالایی منتقل می کنند .
  4. مشخص کردن میزان دقت و نوع حرکت . این پارامتر نوع موتور مناسب را برای ماژول مشخص می کند.

از جمله ویژگی های ماژول های خطی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. دقت بالای موقعیت‌دهی
  2. سرعت بالا
  3. نیروی بالا
  4. قابلیت استقاده از ballscrew و تسمه تایم برای انتقال حرکت
  5. استفاده از servo موتورها و stepper موتورها
  6. راندمان بالای 90%
  7. عمر بالا
  8. تعمیر و نگهداری آسان